Veel gestelde vragen

Begin vandaag nog
met ProBeleggen.

Aanmelden
 

Algemeen

> Ik wil graag naar het ProBeleggen symposium

Het Symposium is gratis toegankelijk voor alle leden van ProBeleggen. Het Symposium met Pro’s en andere interessante sprekers wordt jaarlijks georganiseerd en wordt aangekondigd via de homepage. Alle leden ontvangen een uitnodiging per email.

> Valt ProBeleggen onder toezicht van de FSMA (BE) of AFM (NL)?

De FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) en de AFM (Autoriteit Financiële Markten) houden toezicht op beleggingsinstellingen. Aangezien ProBeleggen geen advies verleent, vermogen beheert, orders uitvoert of beleggingsinstrumenten uitgeeft, valt ProBeleggen niet onder FSMA- of AFM toezicht. Wij willen echter geheel volgens de richtlijnen van de toezichthouder werken en voeren daarom periodiek overleg.

> Kan ik mijn transacties bij ProBeleggen doen?

Nee. ProBeleggen is geen bank of broker. Transacties voert u daarom zelf uit bij de bank of broker waar u klant bent en waar u een beleggingsrekening aanhoudt (bijvoorbeeld Binck, ING, BNP Paribas).

> Waar staat het logo / naam voor?

Het logo symboliseert een uil. Een wijs dier met een 360 graden blik die geduldig wacht op het juiste moment om in actie te komen. De oogjes van de uil geven aan dat u kan meekijken met de verrichtingen van professionele beleggers. De ogen zijn bovendien weergegeven als een ‘P’ en een ‘B’: ProBeleggen.

De naam ProBeleggen geeft twee dingen aan.

  1. We geloven geloven dat beleggen in aandelen en obligaties op langere termijn veel waardevoller is dan sparen, zeker bij de huidige lage rente. Wij zijn er pro te beleggen.
  2. Bij ons kan u zien hoe professionals beleggen, hun analyses lezen en daardoor ook zelf beleggen als een pro.
> Ik ben mijn wachtwoord/gebruikersnaam kwijt

Bij het inlogscherm staat een knop ‘wachtwoord vergeten’. Als u daarop klikt, ontvangt u in de mailbox gekoppeld aan het adres dat bij ons bekend is een link waarmee u een nieuw wachtwoord kan kiezen. Lukt dit niet, stuur dan een mailtje naar info@probeleggen.be of neem telefonisch contact met ons op via +31(0)35-2090819.

> Hoe vaak krijg ik een bericht?

Het aantal publicaties verschilt per Pro en is onder meer afhankelijk van de beleggingsstijl en het doelrendement. Gemiddeld zal u per Pro ongeveer één bericht per week ontvangen.

> Wanneer is ProBeleggen geopend?

Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. U kan ProBeleggen bellen via +31(0)35-2090819. U kan uiteraard ook altijd via info@probeleggen.be. Wij streven ernaar om uw e-mails op werkdagen binnen de 48 uur te beantwoorden. ProBeleggen houdt kantoor in Bussum (NL) aan de Brediusweg 19.

> Moet ik alle transacties opvolgen?

Nee. U wordt op de hoogte gesteld wanneer een Pro een transactie doet en bent geheel vrij in uw keuze wat betreft samenstelling van uw portefeuille en de aankoop van effecten.

> Wat zijn ETF’s?

ETF staat voor Exchange Traded Fund. Het is een product dat via de beurs verhandeld wordt. Met een ETF investeert u in een mandje aandelen uit een index, sector of regio. De kosten van een ETF zijn laag, doordat een ETF ‘passief gemanaged’ is: er is geen fondsmanager die bepaalt wat in zijn ogen de beste aandelen zijn, waardoor de kosten laag blijven. ETF’s staan ook wel bekend als ‘trackers’.

Onze Pro's

> Welke Pro past bij mij?

Welke portefeuille bij u aansluit, hangt sterk af van uw wensen, ervaring en risicobereidheid. Op de pagina ‘Onze Pro’s’ vindt u uitgebreide informatie over de Pro’s en hun beleggingsstrategie. Uiteraard kunt u ook portefeuilles combineren. Raadpleeg bij twijfel altijd eerst een expert.

> Hoeveel Pro’s zijn er?

ProBeleggen heeft intensieve gesprekken gevoerd met een grote groep beleggingsprofessionals. Op basis van beleggingservaring, opleiding, achtergrond in de industrie, integriteit en bereidheid, zijn we tot de huidige selectie gekomen. Periodiek voert ProBeleggen evaluatiegesprekken om te bepalen of de Pro’s nog aan alle vereisten voldoen.

> Op basis waarvan zijn de Pro’s geselecteerd?

Bij de start op 1 juni 2014 waren er 7 Pro’s, inmiddels zijn dit er 10. Binnen het concept ProBeleggen is ruimte voor maximaal 12 Pro’s (BE en NL samen).

> Kan ik een e-mail sturen naar een Pro?

U kan wel via ‘Stel een vraag’ een email sturen naar een Pro. Deze service is alleen voor leden beschikbaar. Daarnaast kan u altijd een bericht sturen naar info@probeleggen.be of direct onder publicaties reageren.

> Krijgen de Pro’s betaald?

Ja. Zoals een beleggingsadviseur u een rekening presenteert, zo sturen de Pro’s ook een factuur naar ProBeleggen. Zij moeten immers ook beloond worden voor hun inspanningen. Uw voordeel is dat de Pro’s hun verrichtingen en visie met een grote groep delen, waardoor de kosten voor u beperkt blijven.

> Beleggen de Pro's met echt geld?

Ja. Wij streven naar 100% transparantie en daarom moeten de Pro’s met echt geld beleggen via een echte beleggingsrekening. Ze betalen dus ook gewoon transactiekosten, net als u. Iedere Pro (m.u.v Jordy Klijn) is gestart met €25.000 eigen geld en beheert dit voor eigen rekening en risico. Mocht een beslissing verkeerd uitpakken, dan raakt dit hem dus direct.

> Geven de Pro’s ook persoonlijk advies?

Nee, u kunt alleen algemene beleggingsvragen stellen of vragen over de portefeuille van de Pro. Verder kunt u de Pro’s ontmoeten tijdens het symposium of online uw vragen voorleggen via ‘Stel een vraag’ of tijdens een webinar.

> Gelden er ook regels voor de Pro’s?

Jazeker. Los van de publicatieverplichting, is er een zeer strikte gedragscode opgesteld met betrekking tot hun beleggingen, om iedere vorm van marktmisbruik te voorkomen. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om kleinere aandelen (<1 mrd) te kopen voor publicatie. Dit mag pas 2 uur nadat de leden van een Pro zijn geïnformeerd.

> Welke berichten krijg ik van mijn Pro(’s)?

Een Pro kan 4 types artikelen publiceren.

  • Een investmentcase: een onderbouwing van een aankoop.
  • Een mutatie: een toelichting op een transactie.
  • Een portefeuille update: een toelichting op de huidige stand van zaken.
  • Een marktvisie: een blik van de Pro op beurs en economie.

Het aantal berichten verschilt per Pro en is onder meer afhankelijk van de beleggingsstijl en het doelrendement. Gemiddeld zal u per Pro ongeveer vier berichten per maand ontvangen.

> Ik wil me aansluiten als Pro

Bij ProBeleggen is plaats voor maximaal 12 professionals. Denkt u een toevoeging te zijn op het team, hebt u zich gespecialiseerd in een specifieke niche en beschikt u over aantoonbare zeer professionele ervaring in de financiële industrie? Dan kan u uw CV, motivatie, beleggingsfilosofie en beleggingstrackrecord naar info@probeleggen.be sturen. Let wel, het selectieproces is zeer strikt.

 

Aanmelden en kosten

> Wat kost ProBeleggen?

Dit ligt aan welke betalingstermijn u kiest. Een abonnement dat u maandelijks betaalt kost €65 per maand. Kiest u voor een jaarbetaling, dan betaalt u €580 – een korting van 25%.

> Hoe gaat de betaling in zijn werk?

Wanneer u zich aanmeldt, doet u een eenmalige betaling per Bancontact, Visa, Mastercard of VPAY. Deze betaling dient ter identificatie. Alle betalingen daarna verlopen via een automatische domiciliëring.

> Wat is mijn opzegtermijn?

Dit is afhankelijk van uw betaaltermijn. Kiest u voor een jaarabonnement en zegt u op tijdens dit jaar, dan eindigt uw abonnement op de laatste dag van het jaar. Na het eerste jaar is het abonnement maandelijks opzegbaar.

Bij een maandbetaling is het abonnement maandelijks opzegbaar.

> Hoe kan ik opzeggen?

Wilt u uw lidmaatschap opzeggen? Stuur dan een email naar info@probeleggen.be met als onderwerp: Opzegging abonnement. U ontvangt dan binnen 3 werkdagen een bevestiging met hierin de datum waarop uw abonnement eindigt. Ontvangt u deze bevestiging niet, neem dan nogmaals contact met ons op.

> Wanneer kan ik opzeggen?

U kunt uw abonnement te allen tijde opzeggen. Let wel, de daadwerkelijke beëindiging vindt niet direct plaats, maar u kan nog inloggen gedurende de huidige en de volgende maand/jaar.

> Wanneer wordt er geïncasseerd?

Bij het afsluiten van een jaarabonnement wordt het abonnementsgeld jaarlijks geïncasseerd. Bij een maandelijkse betaling vindt deze afschrijving maandelijks plaats.

> Krijg ik een BTW-factuur?

Ja. Na inloggen kan u in uw persoonlijke omgeving uw facturen bekijken of downloaden. Hierop staat ook het btw bedrag.

> Waarom moet ik de eerste keer via Mastercard/Bancontact/Visa/VPAY betalen?

De eerste storting is een identificatiestorting en dient derhalve overgemaakt te worden van een rekeningnummer dat gekoppeld is aan uw naam.

 

> Kan ik mijn abonnementsvorm wijzigen?

Ja. Als u een abonnement uitbreidt, gaat de wijziging per direct in. Besluit u om naar een beperkter abonnement over te stappen, dan houdt u gedurende de lopende maand nog beschikking over de voordelen van het oude abonnement. Vanaf de eerste dag van de volgende maand gaat in dat geval de nieuwe abonnementsvorm en -kost in.

 

Login op uw account

Let op! ProBeleggen maakt nu gebruik van een beveiligde verbinding.
Hierdoor is het mogelijk dat u opnieuw moet inloggen.

Uw wachtwoord herstellen


Inloggen?

Meer informatie
en een gratis 'Investment Case' ontvangen?

Vul hieronder uw gegevens in en wij sturen u direct de informatie toe.

×